Eksploatacja BSP

Każdy pilot-operator UAV musi posiadać wiedzę i umiejętności, aby operacje lotnicze z użyciem bezzałogowego statku powietrznego mógł wykonywać bezpiecznie. Konieczna jest cykliczna kontrola stanu technicznego drona oraz jego odpowiednia eksploatacja.

Niezależnie od ceny drona oraz stopnia zaawansowania technologicznego, jest to dość skomplikowane urządzenie, które podlega różnym ograniczeniom i jest narażone na wpływ czynników zewnętrznych, które mogą zakłócić jego pracę.

Poniżej opisuję listę dobrych praktyk, które nic nie kosztują a znacząco zwiększają bezpieczeństwo lotu dronem w przestrzeni powietrznej. W lotnictwie są trzy najważniejsze sprawy o których zawsze należy pamiętać:

Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo

Świadomy i odpowiedzialny operator zawsze będzie wykonywał czynności, które zwiększą bezpieczeństwo czyli zmniejszą prawdopodobieństwo wystąpienia awarii bezzałogowego statku powietrznego.

Jednym z kluczowych elementów drona jest akumulator zasilający. Zbudowany jest on z cel połączonych szeregowo a czasami równolegle, aby zagwarantować napędom elektrycznym drona odpowiednie napięcie i prąd.

Prawidłowe przechowywanie, ładowanie i użytkowanie akumulatorów litowo-plimerowych (LiPo) lub coraz częściej stosowanych litowo-jonowych (LiJon) można streścić w kilku punktach, których przestrzeganie jest związane z ich prawidłową eksploatacją. Oto one:

  1. Akumulatory ładujemy tylko przy pomocy dedykowanych ładowarek
  2. Ładujemy je tylko jeśli są zimne, samoistnie ostudzone po locie
  3. Przy ujemnych temperaturach zewnętrznych ogrzewamy je do temperatury >5st. C
  4. Podczas lotu kontrolujemy napięcie i lądujemy przy 3,60 – 3,55V na celę
  5. Nie latamy dronem na „oparach” prądu
  6. Po locie ładujemy je do pełna
  7. Sprawdzamy czy timer programu STORAGE jest odpowiednio ustawiony