80% wypadków lotniczych jest spowodowanych tzw. czynnikiem ludzkim. Błędy popełniane przez człowieka są wpisane w jego naturę i nie da się ich uniknąć, ale poprzez odpowiednią organizację, zasady, procedury można ograniczyć ich negatywne skutki.
Zakłada się, że błąd ludzki to działanie niezamierzone, które prowadzi do obniżenia bezpieczeństwa, jednak działanie celowe, czyli świadome nieprzestrzeganie procedur, instrukcji czy przepisów, jest wykroczeniem! Rzadko się zdarza, że wypadki lotnicze są spowodowane tylko jedną z przyczyną. Zazwyczaj jest to szereg następujących po sobie zdarzeń, decyzji, w efekcie których dochodzi do wypadku. Istnieje pojęcie tzw. łańcucha błędów, którego przerwanie zazwyczaj prowadzi o uniknięcia wypadku.
Najbardziej popularny model czynnika ludzkiego w lotnictwie (SHELL) składa się z sekcji:
- Software: procedury/zasady/instrukcje, oprogramowanie, logistyka
- Hardware: bezaałogowy statek latający (w naszym przypadku wielowirnikowiec MR), pulpit/aparatura sterująca, cały pozostały osprzęt
- Environment: otoczenie i warunki w jakich działają wszystkie elementy systemu
- Liveware: człowiek (psychika, wiedza, postawa, kultura, odporność na stres)
Z ostatnim punktem modelu (czyli z Liveware) jest związane samopoczucie pilota.
WARTO PAMIĘTĄĆ:
Latanie nigdy nie jest całkowicie bezpieczne, a pamiętanie i przestrzeganie zasad związanych z tzw. czynnikiem ludzkim, służy zminimalizowaniu ewentualnych negatywnych skutków popełnianych błędów. Innymi słowy oznacza podwyższenie poziomu bezpieczeństwa!