KursNaDronyPl

Obierz właściwy kurs: KursNaDrony.pl ™

RSS
Follow by Email
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram

KnowHow

Wielowirnikowce

Wielowirnikowce (ang. MultiRotor, skrót: MR) to bezzałogowe statki powietrzne należące do grupy pionowzlotów, czyli urządzeń pionowego startu i lądowania. Tak jak śmigłowce są zdolne do wykonania zawisu w przestrzeni powietrznej. W odróżnieniu od nich nie posiadają skomplikowanej mechaniki wirnika głównego oraz antyrotacyjnego wirnika ogonowego.

Dzięki zaawansowanej elektronice, zdolnej do sterowania poszczególnymi napędami zainstalowanymi na ramionach, wielowirnikowiec może realizować wszystkie funkcje wymagane w locie. W zależności od ilości napędów wyróżnia się:

  • TRIcoptery (3 napędy)
  • QUADROcoptery (4 napędy)
  • HEXAcoptery (6 napędów)
  • OCTOcoptery (8 napędów)
  • i inne z większą ilością silników w różnych układach geometrycznych

Lot tego typu BSP jest możliwy dzięki obrotom wielowirnikowca względem osi ROLL, PITCH i YAW:

  1. Pochylenie to obrót wokół osi PITCH. Jest realizowany przez pochylenie prawego drążka konsoli operatora w górę lub w dół. Prawy drążek (MODE2) poruszany w górę lub w dół realizuje funkcję ELEVATOR. W trakcie szkolenia praktycznego używane jest sformułowanie: do przodu (drążek od siebie) i do tyłu (drążek do siebie). Jeśli wielowirnikowiec jest w pozycji neutralnej (kurs 0 st.) względem operatora i przesunie on prawy drążek do przodu do wielowirnikowiec również poleci do przodu.
  2. Przechylenie to obrót wokół osi ROLL. Jest realizowany przez przechylenie prawego drążka konsoli operatora (MODE2) w lewo lub w prawo. Prawy drążek (MODE2) poruszany w lewo lub w prawo realizuje funkcję AILERON. W trakcie szkolenia praktycznego używane jest sformułowanie: lewe skrzydło (drążek w lewo) i prawe skrzydło (drążek w prawo). Jeśli wielowirnikowiec jest w pozycji neutralnej (kurs 0 st.) względem operatora i przesunie on prawy drążek w lewo wielowirnikowiec również poleci w lewo (na lewe skrzydło).
  3. Odchylenie to obrót wokół osi YAW. Jest realizowany przez zmianę położenia lewego drążka konsoli operatora (MODE2) w lewo lub w prawo. Lewy drążek (MODE2) realizuje funkcję RUDDER. W trakcie szkolenia praktycznego używane jest sformułowanie: obrót w lewo (lewy drążek w lewo) i obrót w prawo (lewy drążek w prawo). Obrót ten jest możliwy dzięki kontrolowaniu przez komputer pokładowy momentów reakcyjnych poszczególnych napędów i możliwości sterowania nimi.

Zmiana prędkości obrotowej silników jest wykonywana przez sterowniki BLDC (regulatory obrotów ESC) sterowane przez komputer pokładowy. Obroty wielowirnikowca względem osi PITCH i ROLL są spowodowane przez zmianę sił ciągu poszczególnych śmigieł.

Ponieważ wielowirnikowiec realizuje wszystkie funkcje w locie przy pomocy śmigieł ich kontrola przed lotem i po locie to podstawowy obowiązek pilota BSP. Kondycja śmigieł przekłada się wprost na bezpieczeństwo lotu.

Dodaj komentarz

Jeśli przydały Ci się powyższe informacje lub chcesz docenić moją pracę możesz postawić kawę od której zaczynam dzień.