Egzamin z wiedzy teoretycznej do uzyskania kompetencji Pilota BSP w podkategorii A2, ma na celu ocenę jego wiedzy w zakresie technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko na ziemi, składających się z następujących dziedzin:
- Meteorologia
- Osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi
Kandydat na Pilota BSP zdając nadzorowany egzamin z wiedzy teoretycznej powinien wykazać, że:
- rozumie ryzyko dla bezpieczeństwa związane z operacjami bezzałogowymi statkami powietrznymi w bliskim sąsiedztwie niezaangażowanych osób lub z operacjami z użyciem cięższych statków powietrznych;
- potrafi ocenić ryzyko naziemne związane ze środowiskiem, w którym odbywa się operacja, a także z lataniem w bliskim sąsiedztwie niezaangażowanych osób
- posiada podstawową wiedzę na temat planowania lotu i definiowania procedur awaryjnych
- rozumie, jak warunki pogodowe mogą wpływać na działanie BSP
Egzamin z wiedzy teoretycznej powinien obejmować aspekty z następujących dziedzin:
Ad. 1) Meteorologia:
- (i) wpływ pogody na operacje z użyciem BSP:
- (A) wiatr (np.: skutki miejskie, turbulencje)
- (B) temperatura
- (C) widzialność
- (D) gęstość powietrza
- (ii) uzyskiwanie prognoz pogody
Ad. 2) Osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie:
- (i) typowa obwiednia operacyjna wiropłatów, stałopłatów i konstrukcji hybrydowych
- (ii) masa i wyważenie oraz środek ciężkości:
- (A) świadomość ogólnej równowagi podczas mocowania gimbali i ładunków
- (B) rozumienie, że ładunki mogą mieć różne właściwości, co może mieć wpływ na stabilność lotu
- (C) zrozumienie, że każdy inny typ BSP ma inny środek ciężkości
- (iii) zabezpieczenie ładunku;
- (iv) akumulatory:
- (A) zrozumienie źródła zasilania, aby zapobiec potencjalnym niebezpiecznym sytuacjom
- (B) zapoznanie się z istniejącymi różnymi typami baterii
- (C) rozumienie terminologii używanej w odniesieniu do baterii (np.: efekt pamięci, pojemność, współczynnik c)
- (D) zrozumienie jak działa bateria (np. ładowanie, użytkowanie, niebezpieczeństwo, przechowywanie)
Ad. 3) Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi:
- (i) funkcje trybu niskiej prędkości
- (ii) ocena odległości od ludzi
- (iii) zasada 1:1
Materiały do nauki
Materiały do samodzielnej nauki w zakresie egzaminu dla podkategorii A2 są udostępnione BEZPŁATNIE w postaci: Kompendium wiedzy dla podkategorii A2.
Udział w egzaminie
Certyfikat kompetencji Pilota BSP uprawnia do wykonywania lotów w podkategorii A2. Uzyskuje się go po zaliczeniu nadzorowanego egzaminu online. Przystąpienie do egzaminu jest możliwe po wykupieniu w nim udziału.