Pilot BSP w trakcie lotu VLOS bezzałogowym statkiem powietrznym, sterowanym samodzielnie przy pomocy konsoli sterującej, posługuje się zmysłem wzroku do obserwacji przestrzeni powietrznej, oceny kadru z kamery czy określania odległości drona od przeszkód terenowych.
Nie jest to jednak jedyny zmysł używany podczas wykonywania pracy pilota BSP. Drugim bardzo ważnym jest zmysł słuchu, który pozwala pilotowi „słychać przestrzeni powietrznej” w celu wczesnego wykrycia załogowego statku powietrznego.
Trzecim zmysłem wykorzystywanym przez pilota BSP jest zmysł dotyku a ściślej ciągłego kontaktu palców lewej i prawej ręki z drążkami aparatury sterującej. Kontakt ten jest potrzebny ponieważ aktualna pozycja drążków w połączeniu z obserwowanym dronem daje pilotowi dodatkowe informacje np.: o prędkości wiatru.
Pozostałe dwa z pięciu zmysłów, czyli zapach i smak jest nieużywany podczas wykonywania lotów.