Uwaga! Niektóre informacje zawarte poniżej straciły ważność po 30.12.2020 ze względy na zmianę przepisów przygotowanych przez EASA.
Instrukcja operacyjna INOP to dokument, który powinien mieć operatora (pilot) BSP. Jest to wymóg formalny, określony przepisami, ale czy należy tą instrukcję traktować jedynie jako „zło konieczne”? Absolutnie nie, instrukcja operacyjna to jedno z narzędzi pracy zawodowego pilota drona, które odpowiednio użyte pomaga w pracy i zwiększa bezpieczeństwo lotu przy pomocy bezzałogowca. Instrukcja ta jako element formalny może być napisana na jednej stronie kartki A4, ale jako narzędzie wspomagające operatora może mieć kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt stron, ponieważ jej zawartość zależy od rodzaju operacji, które są wykonywane przy pomocy drona.

Dla osób które wykupiły dostęp do systemu TestNaDrony.pl udostępniamy przykładową instrukcję operacyjną INOP, która spełnia wymagania formalne i jest dobrą bazą do dalszego uzupełniania.
Jednym z kluczowych elementów podlegających ocenie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, pełniący krajowy nadzór na lotnictwem (również bezzałogowym) jest przedstartowa lista kontrolna (checklista).