

Pamiętaj, żeby Twój lot dronem nie stwarzał zagrożenia dla osób postronnych znajdujących się na ziemi pod obszarem lotu a także dla osób, które mogą znajdować się w przestrzeni powietrznej.
Pilot BSP powinien znać zasady obowiązujące w przestrzeni w której lot się odbywa. Pomocna jest tutaj aplikacja Drone Radar, która analizuje przestrzeń powietrzną pod kątem możliwości wykonania lotu. Pamiętaj, że aplikacja analizuje jedynie strefy geograficzne i może zapalić zieloną sygnalizację w miejscu w którym lot z innych powodów nie może być wykonany.
Wykonanie lotu w przestrzeni powietrznej zależy od rodzaju przestrzeni i warunków, które pilot musi spełnić. Każdy pilot BSP powinien znać i respektować zasady wykonywania lotów w strefach geograficznych DRA-P, DRA-R, DRA-I.
Przydatna jest również znajomość zjawisk fizycznych, dzięki którym dron lata a także jego ograniczenia (np.: temperatura, siła wiatru, czas lotu).
Jeśli zaczynasz przygodę z dronami sprawdź, poniższą podstawową lista czynności. Znajdziesz na niej elementy, które należy wykonać po zakupie drona i przed pierwszym lotem.
- Zarejestruj się w ULC
- Naklej na drona numer operatora
- Uzyskaj kwalifikacje pilota BSP w kategorii otwartej dla podkategorii A1/A3
- Przeczytaj instrukcję obsługi systemu BSP
- Wybierz przestrzeń powietrzną bez przeszkód, z dala od osób postronnych i załogowych statków powietrznych
- Pobierz aplikację Drone Radar
- Zarejestruj się w niej
- Ustaw parametry analizowanego lotu (kategoria lotu, masa startowa, wysokość lotu)
- Sprawdź czy sygnalizator aplikacji Drone Radar świeci się na zielono
- Oznacz miejsce swojego lotu przez wykonanie „Check-in”
- Wystartuj
- Obserwuj przestrzeń powietrzną, obszar na ziemi nad którym latasz i parametry drona
- Nie leć wyżej niż 120m AGL
- Nie leć dalej niż zasięg wzroku
- Wyląduj
- Odznacz miejsce lotu w aplikacji przez wykonania „Skasuj Check-in”
Krok 1: rejestracja operatora w ULC
Na początku konieczne jest uzyskanie numeru operatora, który nadawany jest przez nadzór lotniczy, pełniony w Polsce przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Numer operatora można uzyskać po zarejestrowania się na stronie: drony.ulc.gov.pl
Numer operatora zarejestrowanego w Polsce składa się z liter POL oraz 13 znaków alfanumerycznych, np.: POL1234567890xyz. Ten numer należy umieścić na dronach posiadanych przez operatora. Zastępuję on tabliczkę wymaganą w nieobowiązujących już przepisów tzw. rozporządzenia wyłączającego (rozdział 5 załącznika 6a).
Numeru operatora nie należy ujawniać, ponieważ może być on używany do identyfikacji właściciela drona. Numer ten potrzebny jest w procesie składania dokumentów wymaganych przez ULC a także podczas egzaminu dla podkategorii A2 lub egzaminu w zakresie scenariuszy standardowych NSTS.
Krok 2: aktywacja profilu pilota
Kolejnym krokiem w procesie uzyskiwania uprawnień lotniczych jest zrobienie szkolenia online a potem egzaminu online dla podkategorii A1/A3, który aktywuje podstawowe uprawienia pozwalające na loty w kategorii otwartej. Dzięki temu profil pilota będzie natychmiast aktywowany.
Krok 3: uzyskanie numeru pilota
Po aktywacji profilu pilota operator otrzyma numer pilota. Numer ten jest inny od numeru operatora i składa się z liter POL, następnie znaków -RP- które są skrótem od angielskich słów Remote Pilot i 12 znaków alfanumerycznych. Na przykład: POL-RP-abcdefghijkl. Tego numeru również nie należy ujawniać.
Krok 4: pierwszy lot w kategorii otwartej
Kategoria otwarta pozwala na wykonywanie lotów o małym ryzyku dla osób postronnych, dlatego ma liczne ograniczenia. Pierwszym z nich jest maksymalna wysokości lotu ograniczona do 120m AGL (czyli 120m nad poziomem ziemi). Nie znaczy to jednak, że w każdym miejscu można latać do 120m AGL! są takie miejsca przestrzeni powietrznej (strefy geograficzne) w których można latać maksymalnie do 30m AGL a nawet niżej. Loty w kategorii otwartej mogą być wykonywane tylko w warunkach VLOS, które ograniczają odległość poziomą między dronem a pilotem (konsolą sterującą).
Krok 5: uzyskanie uprawnienia A2
Żeby móc zbliżyć się do osób postronnych dronem, który waży więcej niż 500g należy uzyskać uprawnienie do wykonywania lotów w podkategorii A2. W tym celu należy spełnić pewne formalności oraz wziąć udział w nadzorowanym egzaminie dla podkategorii A2. Więcej na stronie: Loty w kategorii OPEN i egzamin dla podkategorii A2.
Krok 6: formalności w przypadku posiadania UAVO
Jeśli przed wejściem nowych przepisów Pilot BSP uzyskał Świadectwo Kwalifikacji UAVO a uprawnienia podstawowe i co najmniej jedno dodatkowe jest w nim ważne musi złożyć do Prezesa ULC oświadczenie o operacji zgodnej ze scenariuszem standardowym: NSTS-xy, dla każdego starego uprawnienia podlegającego konwersji. Dla przykładu jeśli ktoś miał w świadectwie kwalifikacji uprawnienia: BVLOS, UAV<5kg, UAV(MR)<25kg to wysyła do ULC 4 oddzielne oświadczenia dla:
- NSTS-01 (VLOS i FPV przy pomocy BSP do 4kg)
- NSTS-02 (VLOS przy pomocy BSP typu MR do 25kg)
- NSTS-05 (BVLOS przy pomocy BSP do 4kg)
- NSTS-06 (BVLOS przy pomocy BSP typu MR do 25kg)
Każde z oświadczeń musi być zapisane w formie pliku PDF i podpisane elektronicznie np.: przy pomocy profilu zaufanego dostępnego przez ePUAP. Wzór oświadczenia znajduje się na stronie ULC.
Jak zacząć latać dronem świadomie i bezpiecznie?
Jeśli zaczynasz swoją przygodę z dronami na pewno masz sporo wątpliwości i szukasz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. WEBINARY DRONOWE ™ to szkolenia na których poruszamy różne aspekty związane z pracą pilota bezzałogowych statków powietrznych.

Drony to inaczej Bezzałogowe Statki Powietrzne, które podlega różnorakim ograniczeniom, wpływom czynników zewnętrznych oraz zakłóceń. Nieznajomość tych zjawisk może doprowadzić do sytuacji niebezpiecznej a nawet do wypadku.
Lotnictwo, to piękna dyscyplina, pod warunkiem, że piloci wszystkich statków latających, również bezzałogowych, przestrzegają zasad, które gwarantują bezpieczeństwo. Zasady wykonywania lotów w polskiej przestrzeni powietrznej trzeba dobrze znać.
Człowiek sterujący lub nadzorujący lot drona, musi skupić uwagę, podejmować właściwe decyzje i radzić sobie ze stresem. Znajomość psychofizycznych ograniczeń zwiększa bezpieczeństwo innych użytkowników ogólnodostępnej przestrzeni powietrznej.