Od 31 grudnia 2020 roku Pilot BSP może wykonywać loty w kategorii otwartej (OPEN) lub w kategorii szczególnej (SPECIFIC). Każda kategoria określa zasady wykonywania lotów oraz nakłada pewne ograniczenia na drony, operatora i pilota oraz określa zasady wykonywania lotów. Poszczególne kategorie są opisane w rozporządzeniu wykonawczym Komisji Europejskiej 2019/947.
Sposób uzyskiwania uprawnień pozwalających wykonywać loty w kategorii otwartej zależy od klasy drona (C0-C4) oraz od podkategorii A1, A2, A3.
Podkategorie A1, A2, A3
Podkategorie A1, A2, A3 określają ogólne zasady wykonywania lotów i są powiązane z ryzykiem. Czym wyższa podkategoria tym wyższe ryzyko.
Szkolenie on-line, które będzie wymagane aby otrzymać „Dowód zaliczenia szkolenia” lub „Certyfikat kompetencji pilota BSP”, będzie składało się z kilku dziedzin. Dla podkategorii A1 będzie to 9 dziedzin, które w znacznym stopniu pokrywają się z naszymi krajowymi wymaganiami i programami szkolenia.
Dla podkategorii A2 wymagane są trzy dodatkowe dziedziny. Na dzień dzisiejszy nic jednak nie jest pewne stąd np.: pojawiają się bardzo podstawowe pytania, na które mam nadzieję wkrótce nasze dronowe środowisko otrzyma odpowiedzi bezośrednio ze źródła czyli z ULC, który jako regulator rynku lotniczego również bezzałogowego jest odpowiedzialny za wdrożenie przepisów Komisji Europejskiej. Pierwsze seminarium w tej sprawie już 29 stycznia 2020r. Czekamy z niecierpliwością!