Drony to fascynujące, nowoczesne, proste w obsłudze urządzenia, które pozwalają spojrzeć na świat z perspektywy dostępnej do niedawna tylko dla pilotów załogowych statków powietrznych. Należy jednak zdać sobie sprawę, że decydując się na start jesteś użytkownikiem przestrzeni powietrznej w której latają ludzie a nie tylko maszyny z kamerami!
Krok 1: uzyskanie numeru operatora
Na początku konieczne jest uzyskanie numeru operatora, który nadawany jest przez nadzór lotniczy, czyli w Polsce Urząd Lotnictwa Cywilnego. numer operatora można uzyskać po zarejestrowania się na stronie:
Numer operatora mieszkającego w Polsce składa się z liter POL oraz 13 znaków alfanumerycznych. Na przykład:
POL1234567890xyz
Ten numer należy umieścić na dronie lub dronach które posiada pilot – numer ten zastępuję lub uzupełnia tabliczkę znamionową, znaną ze starych krajowych przepisów (rozdział 5 załącznika 6a do tzw. rozporządzenia wyłączającego).
Numeru operatora nie należy ujawniać, ponieważ może być on używany do identyfikacji właściciela drona. Numer ten potrzebny jest również w procesie składania dokumentów wymaganych przez ULC. Numer operatora musi również uzyskać osoba która posiada Świadectwo Kwalifikacji UAVO.
Krok 2: aktywacja profilu pilota
Kolejnym krokiem w procesie uzyskiwania uprawnień lotniczych jest zrobienie szkolenia online a potem egzaminu online dla podkategorii A1/A3, który aktywuje podstawowe uprawienia pozwalające na loty w kategorii otwartej. Dzięki temu profil pilota będzie natychmiast aktywowany.
Krok 3: uzyskanie numeru pilota
Po aktywacji profilu pilota operator otrzyma numer pilota. Numer ten jest inny od numeru operatora i składa się z liter POL, następnie znaków -RP- które są skrótem rozwijającym się po angielsku: Remote Pilot i 12 znaków alfanumerycznych. Na przykład: POL-RP-abcdefghijkl. Tego numeru również nie należy ujawniać.
Krok 4: pierwszy lot w kategorii otwartej
Kategoria otwarta pozwala na wykonywanie lotów o małym ryzyku dla osób postronnych, dlatego ma liczne ograniczenia. Pierwszym z nich jest maksymalna wysokości lotu ograniczona do 120m AGL (czyli 120m nad poziomem ziemi). Nie znaczy to jednak, że w każdym miejscu można latać do 120m AGL! są takie miejsca przestrzeni powietrznej (strefy geograficzne) w których można latać maksymalnie do 30m AGL a nawet niżej. Loty w kategorii otwartej mogą być wykonywane tylko w warunkach VLOS, które ograniczają odległość poziomą między dronem a pilotem (konsolą sterującą).
Krok 5: uzyskanie uprawnienia A2
Żeby móc zbliżyć się do osób postronnych dronem, który waży więcej niż 500g należy uzyskać uprawnienie do wykonywania lotów w podkategorii A2. W tym celu należy spełnić pewne formalności oraz wziąć udział w nadzorowanym egzaminie dla podkategorii A2. Więcej na stronie: Loty w kategorii OPEN i egzamin dla podkategorii A2.
Krok 6: formalności w przypadku posiadania UAVO
Jeśli przed wejściem nowych przepisów Pilot BSP uzyskał Świadectwo Kwalifikacji UAVO a uprawnienia podstawowe i co najmniej jedno dodatkowe jest w nim ważne musi złożyć do Prezesa ULC oświadczenie o operacji zgodnej ze scenariuszem standardowym: NSTS-xy, dla każdego starego uprawnienia podlegającego konwersji. Dla przykładu jeśli ktoś miał w świadectwie kwalifikacji uprawnienia: BVLOS, UAV<5kg, UAV(MR)<25kg to wysyła do ULC 4 oddzielne oświadczenia dla:
- NSTS-01 (VLOS i FPV przy pomocy BSP do 4kg)
- NSTS-02 (VLOS przy pomocy BSP typu MR do 25kg)
- NSTS-05 (BVLOS przy pomocy BSP do 4kg)
- NSTS-06 (BVLOS przy pomocy BSP typu MR do 25kg)
Każde z oświadczeń musi być zapisane w formie pliku PDF i podpisane elektronicznie np.: przy pomocy profilu zaufanego dostępnego przez ePUAP. Wzór oświadczenia znajduje się na stronie ULC.
Gdzie uzyskać odpowiedzi na pytania?
Jeśli zaczynasz swoją przygodę z dronami na pewno masz sporo wątpliwości i szukasz rzetelnych odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. WEBINARY DRONOWE ™ to szkolenia na których poruszamy różne aspekty związane z pracą pilota bezzałogowych statków powietrznych.

Drony to inaczej Bezzałogowe Statki Powietrzne, które podlega różnorakim ograniczeniom, wpływom czynników zewnętrznych oraz zakłóceń. Nieznajomość tych zjawisk może doprowadzić do sytuacji niebezpiecznej a nawet do wypadku.
Lotnictwo, to piękna dyscyplina, pod warunkiem, że piloci wszystkich statków latających, również bezzałogowych, przestrzegają zasad, które gwarantują bezpieczeństwo. Zasady wykonywania lotów w polskiej przestrzeni powietrznej trzeba dobrze znać.
Człowiek sterujący lub nadzorujący lot drona, musi skupić uwagę, podejmować właściwe decyzje i radzić sobie ze stresem. Znajomość psychofizycznych ograniczeń zwiększa bezpieczeństwo innych użytkowników ogólnodostępnej przestrzeni powietrznej.