Od czego zacząć przygodę z dronami?

Drony to fascynujące, nowoczesne, proste w obsłudze urządzenia, które pozwalają spojrzeć na świat z perspektywy dostępnej do niedawna tylko dla pilotów załogowych statków powietrznych. Należy jednak zdać sobie sprawę, że decydując się na start jesteś użytkownikiem przestrzeni powietrznej w której latają ludzie a nie tylko maszyny z kamerami!

Krok 1: uzyskanie numeru operatora

Na początku konieczne jest uzyskanie numeru operatora, który nadawany jest przez nadzór lotniczy, czyli w Polsce Urząd Lotnictwa Cywilnego. numer operatora można uzyskać po zarejestrowania się na stronie:

drony.ulc.gov.pl

Numer operatora mieszkającego w Polsce składa się z liter POL oraz 13 znaków alfanumerycznych. Na przykład:
POL1234567890xyz

Ten numer należy umieścić na dronie lub dronach które posiada pilot – numer ten zastępuję lub uzupełnia tabliczkę znamionową, znaną ze starych krajowych przepisów (rozdział 5 załącznika 6a do tzw. rozporządzenia wyłączającego).

Numeru operatora nie należy ujawniać, ponieważ może być on używany do identyfikacji właściciela drona. Numer ten potrzebny jest również w procesie składania dokumentów wymaganych przez ULC. Numer operatora musi również uzyskać osoba która posiada Świadectwo Kwalifikacji UAVO.

Krok 2: aktywacja profilu pilota

Kolejnym krokiem w procesie uzyskiwania uprawnień lotniczych jest zrobienie szkolenia online a potem egzaminu online dla podkategorii A1/A3, który aktywuje podstawowe uprawienia pozwalające na loty w kategorii otwartej. Dzięki temu profil pilota będzie natychmiast aktywowany.

Krok 3: uzyskanie numeru pilota

Po aktywacji profilu pilota operator otrzyma numer pilota. Numer ten jest inny od numeru operatora i składa się z liter POL, następnie znaków -RP- które są skrótem rozwijającym się po angielsku: Remote Pilot i 12 znaków alfanumerycznych. Na przykład: POL-RP-abcdefghijkl. Tego numeru również nie należy ujawniać.

Krok 4: pierwszy lot w kategorii otwartej

Kategoria otwarta pozwala na wykonywanie lotów o małym ryzyku dla osób postronnych, dlatego ma liczne ograniczenia. Pierwszym z nich jest maksymalna wysokości lotu ograniczona do 120m AGL (czyli 120m nad poziomem ziemi). Nie znaczy to jednak, że w każdym miejscu można latać do 120m AGL! są takie miejsca przestrzeni powietrznej (strefy geograficzne) w których można latać maksymalnie do 30m AGL a nawet niżej. Loty w kategorii otwartej mogą być wykonywane tylko w warunkach VLOS, które ograniczają odległość poziomą między dronem a pilotem (konsolą sterującą).

Krok 5: uzyskanie uprawnienia A2

Żeby móc zbliżyć się do osób postronnych dronem, który waży więcej niż 500g należy uzyskać uprawnienie do wykonywania lotów w podkategorii A2. W tym celu należy spełnić pewne formalności oraz wziąć udział w nadzorowanym egzaminie dla podkategorii A2. Więcej na stronie: Loty w kategorii OPEN i egzamin dla podkategorii A2.

Krok 6: formalności w przypadku posiadania UAVO

Jeśli przed wejściem nowych przepisów Pilot BSP uzyskał Świadectwo Kwalifikacji UAVO a uprawnienia podstawowe i co najmniej jedno dodatkowe jest w nim ważne musi złożyć do Prezesa ULC oświadczenie o operacji zgodnej ze scenariuszem standardowym: NSTS-xy, dla każdego starego uprawnienia podlegającego konwersji. Dla przykładu jeśli ktoś miał w świadectwie kwalifikacji uprawnienia: BVLOS, UAV<5kg, UAV(MR)<25kg to wysyła do ULC 4 oddzielne oświadczenia dla:

  1. NSTS-01 (VLOS i FPV przy pomocy BSP do 4kg)
  2. NSTS-02 (VLOS przy pomocy BSP typu MR do 25kg)
  3. NSTS-05 (BVLOS przy pomocy BSP do 4kg)
  4. NSTS-06 (BVLOS przy pomocy BSP typu MR do 25kg)

Każde z oświadczeń musi być zapisane w formie pliku PDF i podpisane elektronicznie np.: przy pomocy profilu zaufanego dostępnego przez ePUAP. Wzór oświadczenia znajduje się na stronie ULC.

Gdzie uzyskać odpowiedzi na pytania?

Jeśli zaczynasz swoją przygodę z dronami na pewno masz sporo wątpliwości i szukasz rzetelnych odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. WEBINARY DRONOWE ™ to szkolenia na których poruszamy różne aspekty związane z pracą pilota bezzałogowych statków powietrznych.

Dziedziny, składające się na UAVO

Drony to inaczej Bezzałogowe Statki Powietrzne, które podlega różnorakim ograniczeniom, wpływom czynników zewnętrznych oraz zakłóceń. Nieznajomość tych zjawisk może doprowadzić do sytuacji niebezpiecznej a nawet do wypadku.

Lotnictwo, to piękna dyscyplina, pod warunkiem, że piloci wszystkich statków latających, również bezzałogowych, przestrzegają zasad, które gwarantują bezpieczeństwo. Zasady wykonywania lotów w polskiej przestrzeni powietrznej trzeba dobrze znać.

Człowiek sterujący lub nadzorujący lot drona, musi skupić uwagę, podejmować właściwe decyzje i radzić sobie ze stresem. Znajomość psychofizycznych ograniczeń zwiększa bezpieczeństwo innych użytkowników ogólnodostępnej przestrzeni powietrznej.

Dodaj komentarz