Współczesne drony zawdzięczają swoją popularność między innymi odbiornikowi nawigacji satelitarnej GNSS. To właśnie przy pomocy tego odbiornika autopilot jest w stanie określić swoją pozycję w przestrzeni powietrznej i bezpiecznie wrócić do punktu startu, w przypadku utraty zasięgu radiowego.
Moduł nawigacji satelitarnej GNSS określa położenie BSP poprzez analizę sygnału radiowego który dociera do odbiornika z satelitów geostacjonarnych. Sygnał nawigacji satelitarnej jest nadawany w paśmie L1/L2 i ma częstotliwość powyżej 1GHz czyli jest mikrofalą radiową. Mikrofala radiowa propaguje gorzej w wilgotnym powietrzu. Dlatego w pochmurne dni widocznych satelitów w systemie autopilota jest mniej.
System GNSS składa się z trzech konstelacji satelitów, należących do różnych systemów nawigacji satelitarnej:
- GPS to najstarszy system nawigacji satelitarnej należący do Amerykanów. Fale radiowe tego systemu mają częstotliwości: 1575,42 MHz (L1), 1227,60 MHz (L2), 1381,05 MHz (L3) i 1176,45 MHz (L5), ale tylko dwie pierwsze częstotliwości są udostępnione do zastosowań cywilnych.
- Galileo to europejski system nawigacji satelitarnej.
- GLONASS jest rosyjskim system nawigacji satelitarnej.
Zasada działania systemu GNSS polega na triangulacyjnym pomiarze odległości przez analizę czasu dotarcia sygnałów radiowych z satelitów geostacjonarnych do anteny odbiornika zainstalowanej na dronie.