Wzrok jest jednym z trzech zmysłów wykorzystywanych przez pilota BSP. Nie wszystkie wady dyskwalifikują pilota BSP. O przeciwskazaniach do wykonywania tej profesji decyduje lekarz medycyny pracy. Według przepisów aktualnych na dzień 1 styczeń 2023, od pilota BSP nie wymaga się orzeczenia loniczo-lekarskiego.
Wady wzroku pojawiają się zazwyczaj u osób po 40-tym roku życia. Dzieje się tak, ponieważ oko z wiekiem traci swoją elastyczność, konieczną do szerokiej zmiany ogniskowej soczewki oka w celu ostrego widzenia przedmiotów znajdujących się w różnych odległościach od obserwatora, czyli prawidłowej akomodacji oka.
Podstawowe wady wzroku (wady refrakcji) to dalekowzroczność, krótkowzroczność i astygmatyzm (niezborność). Wady diagnozuje się głównie dwiema metodami: subiektywną (badanie ostrości widzenia liter/cyfr/obrazów na tablicy przy zastosowaniu odpowiednich soczewek) oraz automatyczną (komputerowe badanie wzroku).
Wady narządu wzroku, takie jak: dalekowzroczność, krótkowzroczność i astygmatyzm, można korygować przy pomocy okularów lub szkieł kontaktowych. Szkieł korygujących wzrok można używać podczas wykonywania lotów z użyciem BSP.
Przepisy zabraniają używania innych przyrządów optycznych (np.: lunety, lornetki) do zwiększania zasięgu operacji VLOS. Loty VLOS można wykonywać jedynie przez obserwowanie operacji wykonywanej z użyciem systemu BSP (to znaczy obserwacji drona, przestrzeni powietrznej, otoczenia) nieuzbrojonym okiem.